کرج عظیمیه گلستان ۲۱م، پلاک ۱۵ واحد ۹

09129534862

info@sgk-co.org

شرکت صنعت گستر خورنگان (سهامی خاص)

هیدرازین هیدرات 55 درصد

هیدرازین هیدرات ۵۵ یک ترکیب شیمیایی معدنی است. این ماده یک مایع بی‌ رنگ و قابل اشتعال است و بویی مشابه آمونیاک دارد. هیدرازین هیدرات بسیار سمی است و یک باز فعال و واکنش‌ پذیر است. این ترکیب با اکسیدان‌ها، اسیدها، فلزات و اکسیدهای فلزی به شدت واکنش می‌دهد.

هیدرازین(Hydrazine) یک ترکیب شیمیایی با فرمول مولکولیN۲H۴ است. هیدرازین بیشتر در سوخت موشک و فراورده‌های تنباکوکاربرد دارد.برای نمونه فشرده سازی هیدرازین با یک کربونیل ساده مانند استون یک آذین می‌دهد. اگر این آذین دوباره با هیدرازین واکنش دهد هیدرازون به دست می‌آید :
۲ (CH۳)۲CO + N۲H۴→ ۲ H۲O + [(CH۳)۲C=N]۲
[(CH۳)۲C=N]۲+ N۲H۴→ ۲ (CH۳)۲C=NNH۲
در واکنش بالا «استون آذین» یک فراوردهٔ میانجی(حد واسط) بوده و واکنش تا به دست آمدن هیدرازون انجام می‌شود. مهار واکنش در گام نخست بشتر زمان‌ها شدنی نیست و برای فرآوری آلکیل هیدرازین بهتر است از کاهش فراورده سود جست.

کاربردهای هیدرازین هیدرات ۵۵ درصد

در ابتدا، مشتقات هیدرازین هیدرات ۵۵ درصد در ساخت قارچ‌کش‌ها و علف‌کش‌ها استفاده می‌شدند. اما به‌مرورزمان، این مواد توانستند وارد صنعت داروسازی شوند و در تولیدداروهای مختلف، از جمله آرام‌بخش‌ها استفاده می‌شوند.

هیدرازین و مشتقات آن در آب بویلرها به‌عنوان اکسیژن‌زدایی استفاده می‌شوند. محلول‌های حاوی ۳۵ درصد هیدرازین، توانایی کاهش اکسیداسیون در سیستم‌های بخار با فشار بالا و پایین را دارند. در واقع، هیدرازین هیدرات ۵۵ یکی از بهترین موادی است که برای جلوگیری از اکسیداسیون در عملیات حساس و بحرانی بویلرها، حتی در فشارهای بالاتر نیز استفاده می‌شود.

در حال حاضر، صنایع ساخت پلاستیک از مشتقات هیدرازین برای ساخت پلیمرها استفاده می‌کنند. استفاده از این مشتقات برای ساخت انواع پلیمرها همچنان در دستور کار صنایع مختلف است.

به طور خلاصه کاربرد هیدرازین هیدرات ۵۵ درصد را می‌توان به‌ صورت زیر عنوان کرد:

• ساخت اسپاندکس(گونه‌ای از کاموای پلاستیکی)از فیبرها
• برای کاتالیزواکنش های بسپارسازی(پلیمر کردن).
• باتری سوختی.
• لحیم کاری.
• گسترندهٔ واکنش زنجیری بسپارسازی اورتان.
• حذف اکسیژن در دیگ های بخار و جلوگیری از خوردگی لوله های دیگ بخار

همچنین شاید برای ساخت ترانزیستور پرده‌ای نازک که در نمایشگر کریستال مایع کاربرد دارند؛ کاربرد داشته باشد. نکات ایمنی هیدرازین بسیار زهرآگین است و هیدرازین بی آب بسیار ناپایدار می‌باشد.

مشخصات شیمیایی هیدرازین هیدرات

در جدول زیر به مشخصات شیمیایی هیدرازین هیدرات می‌پردازیم.

نام انگلیسی Hydrazine hydrate
فرمول مولکولی N2H4 or H2N-NH2 or H2NNH2 or H4N2
جرم مولکولی 32.046 g/mol
چگالی 1.01 g/mL
حلالیت در آب قابلیت حل‌شدن در حل‌کننده‌های قطبی آلی
دمای ذوب C ۲۷۵
دمای جوش C۳۸۷
گران‌روی (ویسکوزیته) 0.32 cP  در20 °C

رفتار هیدرازین هیدرات

هیدرازین هیدرات 55 به‌عنوان یک حلال ساده یا به‌صورت یک ماده کاتالیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. هیدرازین هیدرات می‌تواند در فرایند پالایش طلا (aqua regia) به کاربرد شود. در بیشتر موارد هیدرازین با ترکیب آب به هیدرات هیدرازین تبدیل می‌شود.

هیدرازین بی‌آب که به‌عنوان سوخت موشک استفاده می‌شود، یک ترکیب معدنی مهم است و با ازبین‌بردن آب از هیدرازین هیدرات به دست می‌آید. کاربرد هیدرازین بی‌آب در اروپا نسبت به هیدرازین هیدرات بسیار کمتر است.

هیدرازینها به گروهی از مواد آلی اطلاق می شوند که با جایگزینی یک یا چند اتم هیدروژن در هیدرازین توسط یک گروه آلی حاصل می شوند.

موارد استفاده:
تولیدکنندگان و پروانه های گاز
ترکیبات اختصاصی شامل آزدی کربن آمید و آزوبیسیسوبوتیرونیتریل ، که 100-200 میلی لیتر گاز در هر گرم از پیش ساز تولید می کنند. در یک کاربرد مرتبط ، سدیم آزید ، ماده تشکیل دهنده گاز در کیسه های هوا ، از طریق واکنش با سدیم نیتریت از هیدرازین تولید می شود.
هیدرازین همچنین به عنوان پیشرانهای وسایل نقلیه فضا از قبیل کاوشگر سحر ناسا Ceres و Vesta استفاده می شود ، و باعث کاهش غلظت اکسیژن محلول در داخل و کنترل pH آب مورد استفاده در دیگهای بزرگ صنعتی می شود. جت جنگنده F-16 ، شاتل فضایی ناسا و هواپیمای جاسوسی U-2 از هیدرازین برای سوخت رسانی به واحدهای برق اضطراری خود استفاده می کنند
هیدرازین از طرفی در دفع سموم آفات و در برخی داروها مورد استفاده قرار می گیرد ، به طور مثال فلوکونازول ، که با استفاده از هیدرازین سنتز می شود ، یک داروی ضد قارچ است.
هیدرازین پیش ماده چندین دارو و سموم دفع آفات است. اغلب این کاربردها شامل تبدیل هیدرازین به حلقه های هتروسیکلی مانند پیرازول ها و پیریدازین ها است.
نمونه هایی از مشتقات هیدرازین فعال زیستی تجاری عبارتند از: سفازولین ، ریزاتریپتان ، آناستروزول ، فلوکونازول ، metazachlor ، metamitron ، metribuzin ، paclobutrazol ، دیکلوبوترازول ، پروپیکونازول ، هیدرازین سولفات ، diimide، triadimefon،
ترکیبات هیدرازین می توانند در ترکیب با سایر مواد شیمیایی کشاورزی مانند حشره کشها ، میتسیدها ، نماتیدها ، قارچ کشها ، ضد ویروسها ، جذب کننده ها ، علف کش ها یا تنظیم کننده های رشد گیاه مؤثر باشند.

نگهداری هیدرازین هیدرات ۵۵ درصد

برای جلوگیری از خطراتی مانند اشتعال، هیدرازین هیدرات باید در محیط بسته با تجهیزات الکتریکی هشداردهنده قرار بگیرد. هرگز نباید از هیدرازین در نزدیکی شعله، جرقه و عوامل مشابه استفاده شود. در مکان استفاده از هیدرازین، هیچ‌گاه نباید سیگار استفاده شود.

همچنین باید از تماس هیدرازین با نور مستقیم خورشید و فلزات و ترکیبات شیمیایی مانند اکسیدها پرهیز شود. در صورت نشت هیدرازین هیدرات، بشکه‌های حاوی آن باید با آب‌خنک شسته شده و از ورود بیشتر این ماده به محیط جلوگیری شود.

همچنین در صورت اشتعال هیدرازین باید به خاموش‌کردن فوری آتش اقدام شود. افراد آتش‌نشان باید با استفاده از ماسک تنفس و پوشش کامل ایمنی مجهز باشند.

هیدرازین هیدرات ۵۵ درصد

برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی‌های کوچک از آب، مواد شیمیایی خنک یا گاز CO2 استفاده می‌شود. در صورت آتش‌سوزی بزرگ، باید از کف الکل یا آب با فشار زیاد استفاده کرد. هیدرازین هیدرات باید در بشکه‌های محکم و در یک محیط خنثی نگهداری شود. محیط نگهداری بشکه‌ها باید دارای سیستم تهویه، فاضلاب مناسب و دور از نور مستقیم خورشید و منابع دیگر انرژی باشد.

همچنین لازم است از وجود فلزات، اکسیدهای فلزی و مواد قابل‌اشتعال در این محیط خودداری شود و برای جلوگیری از جرقه‌های الکتریکی ناشی از الکتریسیته ساکن، مخازن نگهداری هیدرازین به زمین متصل شوند.

طبق مقررات بین‌المللی، هیدرازین هیدرات ۵۵ درصد باید در مخازن فلزی با پوشش داخلی از جنس پلی‌اتیلن، قوطی‌های پلاستیکی یا مخازن استیل ضدزنگ حمل شوند.

صنعت تولید هیدرازین هیدرات

 

 

جهت سفارش هیدرازین هیدرات ۵۵ درصد و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول با کارشناسان ما در شرکت صنعت گستر خورنگان تماس بگیرید.

شرکت صنعت گستر خورنگان، فروش هیدرازین هیدرات 55 درصد