کرج عظیمیه گلستان ۲۱م، پلاک ۱۵ واحد ۹

09129534862

info@sgk-co.org

صنعت گستر خورنگان

شرکت صنعت گستر خورنگان (سهامی خاص)

روش های ایمنی هیدرازین هیدرات

برای جلوگیری از شرایط انفجاری در انبار یا پردازش باید مراقب باشید.  هیدرازین در حالت بخار ممکن است در شرایط خاصی خطر ایجاد کند.
ایمنی هیدرازین هیدرات

هیدرازین هیدرات، با فرمول شیمیایی H6N2O، یک ماده شیمیایی بی‌رنگ و روغنی شکل است که بویی مشابه آمونیاک دارد، اما ضعیف‌تر از آمونیاک است. تولید هیدرازین هیدرات به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. به‌طورکلی، هیدرازین هیدرات به دسته‌ای از مواد آلی اشاره دارد که از طریق جایگزینی اتم‌های هیدروژن با گروه‌های مواد آلی تولید می‌شود. برخی از میکروارگانیسم‌ها مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها و مخمرها نیز این ماده را ایجاد می‌کنند. این ماده مصارف پزشکی و دارویی بسیاری دارد و در تصفیه آب، خنک‌کننده‌ها، موشک‌ها و بسیاری موارد دیگر نیز به کار می‌رود.

روش‌های مختلف تولید هیدرازین هیدرات

آمونیاک ماده اصلی و اولیه برای تولید هیدرازین هیدرات است. هیدرازین هیدرات را می‌توان با سه روش مختلف‌ تولید کرد: روش‌های راشینگ، کتازین و پراکسید.

روش راشینگ

روش اصلی تولید هیدرازین و هیدرازین هیدرات، فرآیند راشینگ است. در این فرآیند، آمونیاک (NH3) با کلروآمین (C۷H۷ClNO2SNa) و هیپوکلریت سدیم (NaClO) واکنش می‌دهد. بعد از آن نوبت به واکنش کلروآمین با آمونیاک اضافی و سدیم هیدروکسید (NaOH) می‌رسد و هیدرازین هیدرات (N2H2) به همراه نمک سدیم کلراید (NaCl) تشکیل می‌شود.

روش کتازین

روش دوم، روش کتازین است. این روش هم یک فرآیند راشینگ محسوب می‌شود که در حال حاضر به‌عنوان یکی از روش‌های اصلی تولید هیدرازین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرآیند، آمونیاک با کلر یا کلروآمین در حضور استون (C3H6O) که به‌عنوان یک کتون آلیفاتیک به کار می‌رود، واکنش می‌دهد و اکسید می‌شود. در نهایت، نوبت به هیدرولیز کتازین تولید شده با هیدرازینیوم هیدروکسید می‌رسد و سرانجام تبدیل به هیدرازین و یون‌های هیدروژن (+H) و هیدروکسیل (‾OH) می‌شود.

روش پراکسید

روش پراکسید در مقایسه با سایر روش‌های تولید هیدرازین هیدرات از اهمیت بیشتری برخوردار است. برخی از دلایل اصلی این اهمیت عبارتند از: تولید انواع نمک‌ها به عنوان محصولات جانبی، بازده بالا و صرف انرژی پایین برای این واکنش. در این روش، هیدروژن پراکسید را به کار می‌برند و آمونیاک را حضور کتون اکسید می‌کنند.

روش های ایمنی

برای جلوگیری از شرایط انفجاری در انبار یا پردازش باید مراقب باشید.  هیدرازین در حالت بخار ممکن است در شرایط خاصی خطر ایجاد کند. برای به حداقل رساندن شرایط خطرناک و حفظ تمامیت استحکام ، یک بالشتک از گاز نیتروژن باید در کلیه تجهیزات فرآوری شده و رگهای نگهدارنده نگهداری شود. محلول های هیدرازین باید توسط پمپ ساخته شده از ماده مناسب یا با فشار دادن با نیتروژن در یک فشار با اطمینان تنظیم شده منتقل شوند.

شرکت صنعت گستر خورنگان، فروش هیدرازین هیدرات 55 درصد